Naturbilder

Den 21 augusti hade vi en ovanligt vacker soluppgång i Tenhult och så här såg det ut kl. 05:45.
Kyrkan som kan skönjas vid horisonten är Öggestorps kyrka.
Foto:SM7HCW  Olof.










Till de Norska fjällen med husbil och kortvågsradio
den 25-30 maj 2015

Text och bild: SM6EMX Arne

  Via nya Svinesundsbron in i Norge.
Vi ser den gamla bron.


  Det skulle bli många och långa tunnlar under resan

  Via spiraltunneln når vi Spiraltoppen i Drammen

  Vi åker genom ett grönskande Norge

  Vi är upp i fjällvärlden. Beitostölen

  En underbar fjällvärld jag längtat att få återse.

  Lennart Sten är chaufför. Vinterkläderna är på

  Vi fortsätter längre in i fjällvärlden

  Vi möter den omtyckta elbilen Teslas. 100 km/h på 3,3 sek.

  Vi kommer allt högre upp i Jotunheimen

  Det är inte mycket utsikt genom långtradarens framruta

  Valdersflyaplatån ligger 1389 m.ö.h.

  Var är parkeringsplatsen vi söker?

  Höga snökanter utmed vägen

  Vi hittar en plogad vägkant att nattparkera.
Dipolen fästes i snöstolparna.

Goda radiokontakter både kväll och morgon.


  Solen går ner och det är -5 grader

  En ny dag med sol vid Gjendesheim

Höga fjällmassiv över 2000 m.
 Sjön Gjende och blånande fjäll


  En renkalv springer över vägen

  Rentjuren eller Sarv är ute på myren

  Vi hittar den vita Backsippan en bit in i skogen

  Vägens lutning ner mot Otta är 12%

  Vi har kommit fram till vackra Lom.

  Vägen upp mot Juvasshytta (1850 m)
och Galdhöpiggen (2469)


  Här krävs snökedjor för att få fortsätta. Vi måste vända

  Nu kör vi mot Sognefjäll på den nationella turistvägen

  Snövallarna blir allt högre. Vägen är stängt nattetid

  Vi passerar vägens högsta punkt 1.434 möh

  Nu bär det ned från Sognefjäll. 10 % lutning av vägen

  Branta vägar och höga fjälltoppar

  Luster kyrkby lite från ovan

 Framme vid Nigardsbreens glaciärsjö
där vi nattparkerar. plus 7 grader


  På väg till glaciären med full utrustning:
 isyxa, isskor mm


  Den s.k. blå isen i nedre delen av en glaciär

  En grupp på väg över isen mot Jostedalsbreen,
 Europas största,
100 X 15 km och 500 m tjock.
 Jmf. vandrarna och sprickorna


  Trots kylan nära glaciären söker
 sig humlan till blommande Vide


  Längsta tunneln vi passerade 24,5 km

  Rondell inne i tunneln

  Vi närmar oss byn Flåm med den
 välkända tågbanan upp i fjällen


  Lyxbåtar går upp i fjorden.
 Flåm har 450.000 besökare varje år


  En av världens vackraste tågresor, 20 km

  Flåmståget

  En gammal väg med 18% lutning ner i dalen

  Låtefoss två vattenfall, 165 m höga

  Vi närmar oss Europas största fjällplatå Hardangervidda

  Här finns t.o.m. lyktstolpar på fjällvägen

  Hardangervidda med ännu
snöklädda fjäll, trots slutet av maj.


  Krossobanen i Rjukan för att innevånarna
skulle få se solen
under vintern, Byggd 1928.


  Gaustatoppen 1.881 möh. Sedd från Rjukan

  Vemork krigsminne. Sprängd och bombad år 1943

  Kraftverket byggt 1911 av Norsk Hydro,
 vår då världens största.
Sprängdes år 1943 för att hindra
 tyskarna att tillverka tungt vatten


  Rjukan ligger i en djup dal dit solen inte når vintertid

  Tre speglar gör att solen når
 torget under vintern. Invigt år 2013


  Vi lämnar Rjukan å far upp på fjället

  Fjällvägen är ren från snö

  Vi hittar en vacker parkeringsplats på c:a 1.200 möh

  På kvällen fina kontakter på 40 m. 5/9+ i Falkenberg

  Under natten minus 5. På morgonen närmare 2 dm snö.

  Nu är det vinterkläder som gäller

  Vi har insett det hopplösa att fortsätta och ringer på hjälp

  Vi kom 500 m från vår parkeringsplats. Is under snön

  Efter 45 minuter kom räddningsbil och plogtraktor

  Husbilen måste vändas på hal väg

  Det gällde att ta det försiktigt nerför till snögränsen

  Här är allt roligt slut.
I ösregn far vi hem till Falkenberg, 51 mil

Hela den upplevelserika resan blev 215 mil.

TILLBAKA